Nyheder

Spisebesvær og kvindeblade.

Yngre piger med spisebesvær der benytter forskellige metoder for at kontrollerer deres appetit med f.eks. slankepiller, diætkost, afføringsmidler og fremprovokeret opkastning, er flittige læsere af sundheds- og fitness magasiner.

I sidste uge bragte vi her på Webdoktors nyhedsredaktion en artikel om, hvordan Bulimi ofte rammer yngre kvinder. Nu viser nye undersøgelser, at netop yngre kvinder der lider af f.eks. Bulimi, Anoreksi og andre former for spisebesvær er særlig flittige læsere af kvindelige sundheds- og fitness magasiner.

Professor Dr. Steven R. Thomsen fra Brigham Young University USA, en af de førende eksperter indenfor kommunikation udtaler ”vores undersøgelser peger på, at der er en stærk sammenhæng mellem spisebesvær og læsefrekvensen af sundheds idealer”.

I et forsøg på at kortlægge om der er en sammenhæng mellem piger med spisebesvær og stigningen af sundhedsrelaterede blade, har forskere netop gennemført en undersøgelse af 498 yngre kvinder på to gymnasier i området omkring Salt Lake City i USA. I undersøgelsen blev pigerne bl.a. spurgt om hvilke metoder de anvender i forsøg på at tabe sig og hvilke blade de læser. Resultat af undersøgelsen blev offentliggjort i maj/juni nummeret af det ansete tidsskrift American Journal of Health Education.

Resultatet af undersøgelsen viste, at spisebesvær er et udbredt fænomen blandt yngre piger i USA. 15% af pigerne havde spist en eller anden form for slankepiller, 11% havde benyttet afføringsmidler, 9% havde selv fremprovokeret opkastning umiddelbart efter et måltid (Bulimi) og næsten 50% havde forsøgt sig med kontrolleret indtagelse af mindre end 1200 kalorier pr. dag, som del af en diæt.

Undersøgelsen viste også, at netop piger der benytter slankepiller, afføringsmidler, opkastning og diætkost er storforbrugere af sundhedsrelaterede blade. 92% af pigerne i undersøgelsen læste sundhedsrelateret stof heraf læste 45% regelmæssigt disse blade.

Læsevanerne hos disse piger blev sammenlignet med piger, der ikke led af spisebesvær. 73% af de piger der spiste slankepiller læste regelmæssigt sundhedsrelaterede blade mod kun 42% blandt de piger, der ikke led af spisebesvær. 79% af pigerne der led af Bulimi læste regelmæssigt disse blade mod kun 43% af de normale piger i undersøgelsen.

Steven Thomsen understreger ”undersøgelsen siger ikke noget om, hvorvidt de omtalte blade skaber spisebesvær for kvinder – det er også muligt, at piger med spisebesvær benytter disse blade som inspiration i kampen mod deres vægt”.

”Vi kan ikke konkluderer, at det ene automatisk medfører det andet. Udfra mange af de tidligere undersøgelser på dette område, er det sandsynligt, at yngre kvinder, som allerede har udviklet symptomer på spisebesvær, vender sig mod de sundhedsrelaterede blade for at finde hjælp og information. Der er noget, der tyder på, at disse blade forlænger, men ikke fremprovokerer spiseproblemer” siger Steven Thomsen.

Ifølge Steven Thomsen er det vigtigt at understrege, at redaktører og skribenter, der arbejder med sundhedsrelaterede blade og magasiner bør have denne gruppe af kvindelige læsere med i deres overvejelser. Disse personer skal gøre sig klart, at de kan være medvirkende årsag til,

at fordreje de budskaber de sender. ”De skal være opmærksomme på, at der er en relativ stor gruppe yngre kvinder, som opfatter disse informationer anderledes end de er tænkt. Selv når budskabet er rådgivning, der foreslår moderat brug, har disse kvinder en tendens til at fokusere på idealer som f.eks. billeder og overser dermed selve det moderate råd”.

Endelig bør det understreges, at forældre til yngre piger der læser sundhedsrelaterede blade og magasiner ikke skal gå i panik og begynde at forbyde disse blade. I stedet bør forældrene undersøge pigernes motiv og måde at opfatte budskaberne på. Steven Thomsen foreslår ”Jeg ville i stedet spørge min datter om hvorfor hun læser disse blade og samtidig snakke om, hvordan hun har det med sin krop. Det kan give mig nogle stikord om min datters mentale situation”.

Kilde: American Journal of Health Education 2001, 32: 130-135