Kreativitet og børnehavebørn

Thorn, Helene, psykolog

Leg

Indtil denne alder har børn mest leget alene eller ved siden af andre børn – ikke egentlig sammen. Det starter barnet med at gøre ca. 2½-3 år gammel. Her forandrer legen sig og bliver langt mere social.
Barnet begynder at lege, at det forestiller en anden. Barnet får sammen med andre børn nogle forskellige roller, f.eks. far-mor-børn-lege. Denne form for lege kaldes for rollelege, og barnet vil fortsætte med først og fremmest at lege sådanne lege indtil ca. 6 års alderen.
I rollelege skal flere børn blive enige om at lege det samme; de skal faktisk hele tiden forhandle om de enkelte roller og handlingen i legen. Børnene skal altså både være i rollerne og lege at de er nogle personer, og så samtidig være udenfor rollerne og instruere.
Legen er ofte inspireret af almindelige dagligdags situationer. Børnene får på denne måde styr på deres verden. Indimellem kan forældre dog undre sig over, hvorfor legen så er fyldt med fædre og mødre, der absolut ikke ligner deres egne. F.eks. er legens forældre ofte milevidt fra en kvindefrigørelse.
Rollerne behøver dog heller ikke at være direkte efterligninger af noget børnene har set, men er snarere en forenklet fremstilling, der giver dem en klarere idé om de forskellige funktioner, børnene ser i deres hverdag.
Legene kan også handle om de temaer, der optager børnene meget netop i denne alder, f.eks. om farlige dyr eller mennesker. Barnet opdager nemlig i denne alder, at verden også kan være farlig. Ved at se på legen kan en nysgerrig forælder altså få en idé om, hvad barnet eller børnene er optaget af. Især hvis de samme typer handlinger leges igen og igen.

Legen kan altså bl.a. være en mulighed for barnet for at få prøvet at være i de situationer og roller, som barnet tænker på og måske er nervøs for.
Bliver legen for farlig eller for truende bliver legen bare stoppet af barnet.

Barnet vil være meget glad for musik og sang. Det er særlig glad for sanglege, som også har roller, f.eks. ”Tornerose var et vakkert barn”.
Barnet vil også være glad for selv at lave musik. Enten på musikinstrumenter eller ved at synge. Det er dog ikke sikkert, at melodierne er genkendelige for andre.

 

Tegning

Først omkring 3-års alderen vil barnet begynde at opdage, at det selv styrer stregerne på papiret, og at stregerne kan forestille noget. Det er altså først fra denne alder, at barnet kan begynde at planlægge, hvad det gerne vil tegne eller male, inden det starter.
De første tegninger som barnet tegner mere planlagt, vil ofte forestille mennesker. I begyndelsen består mennesket kun af hoved og ben. Efterhånden kommer krop og arme med.
Som barnet får rutine, vil der komme flere detaljer på tegningerne, og de enkelte ting på tegningerne vil blive tegnet mere ens fra gang til gang. F.eks. vil barnet tegne huse på nogenlunde samme måde hver gang, der skal et hus med på tegningen.
Tit fortæller barnet en hel historie, mens tegningen laves. Den bliver næsten helt levende.